Samen
OBS Prins Claus is een school voor openbaar onderwijs. Kinderen krijgen bij ons goed onderwijs dat past bij hun kennis en vaardigheden, ook als een kind misschien meer of andere zorg nodig heeft. Ondersteuning voor de leerling en samenwerking met de ouders staan altijd centraal. We kiezen voor een positieve benadering waarbij we niemand buitensluiten en uw kind helpen groeien.
Samen met kinderen
In de groep werkt de leerkracht vanuit een goede relatie met de leerling. Wij zeggen: zonder relatie geen prestatie. De leerkracht kijkt en luistert goed naar wat de onderwijsbehoeften van de leerling zijn. Samen kijken ze naar de volgende stap in de ontwikkeling en stellen doelen.
Als de doelen helder zijn, wordt bekeken hoe deze doelen behaald kunnen worden. Samen vieren we de behaalde doelen. Onze school monitort elk jaar de sociale veiligheid. Dit gebeurt met behulp van Werken met Kwaliteit (WMK). Kinderen geven de laatste jaren aan zich veilig te voelen op school en zich gehoord te weten door de leerkrachten.
Onze school heeft een leerlingenraad.
Hier komen leerlingen bij elkaar om verbeteringen bespreken. Ze nemen hierbij de wensen van de verschillende groepen mee. Uit elke groep van de bovenbouw zitten twee leerlingen in de leerlingenraad. Samen de school verbeteren!
Samen met ouders
U kent uw kind. We vinden het dan ook belangrijk om te weten hoe de leerling thuis is en wat thuis wel en niet werkt. We gaan dan ook regelmatig met u in gesprek. Onderwijs vindt voor een deel ook thuis plaats in de vorm van huiswerk. Bijvoorbeeld elke dag even lezen, tafels oefenen, maar ook thuis aan een project werken.
We horen graag hoe u het onderwijs ervaart en vragen regelmatig naar uw mening. Ook werken we nauw samen met de Medezeggenschasraad en Ouderraad MR en OR.
Ouders worden voornamelijk geïnformeerd via de schoolapp Social Schools. Hierbij gaat het om korte mededelingen, toestemmingsformulieren, vragenlijsten en begeleidende brieven. Via de schoolapp is ook de jaarkalender te zien en kunnen ouders zich inschrijven voor oudergesprekken. De leerkracht zoekt persoonlijk contact met de ouder(s) indien er zorgen zijn over het kind. Als ouder kunt u altijd een afspraak maken op school om iets te bespreken.
Het kan zijn dat het toch niet zo loopt zoals u had gehoopt. Natuurlijk gaan we dan altijd eerst in gesprek. In het protocol klachtenregeling leest u hoe u vervolgens kunt handelen.
Samen met andere leerkrachten
Binnen de school delen we de ontwikkelingen van en ervaringen met kinderen met andere leerkrachten. Iedere middag werken we groepsdoorbroken. Twee groepen en hun twee leerkrachten werken samen. Hierdoor leren zowel leerkrachten als leerlingen elkaar kennen en gaat sparren over wat leerlingen nodig hebben beter. Ook kan één leerkracht een kindgesprek houden, terwijl de andere leerkracht de groep begeleidt.
Het kan zijn dat een leerling extra begeleiding nodig heeft. Dit kan zijn bij lezen, instructie of het omgaan met hoogbegaafdheid. De begeleiding kan worden gegeven door een leerkracht of door onze onderwijsassistent.
Samen met andere partners
Het komt voor dat leerkrachten, ouders en leerlingen vragen hebben over de ontwikkeling of dat een leerling meer begeleiding nodig heeft dan binnen het reguliere onderwijs geboden kan worden. We kunnen dan een beroep doen op andere partners. We werken vooral samen met het samenwerkingsverband Passenderwijs.
Onze school zit in een pand met meerdere gebruikers. We hebben regelmatig overleg en organiseren gezamenlijke activiteiten zoals preventieve ontruimingsoefeningen of een leuke dag voor alle kinderen.
Onderwijskwaliteit samen bewaken
Goed onderwijs is ons vertrekpunt, beter onderwijs is ons doel. Kwaliteit zit niet alleen in de opbrengst maar ook in het proces. Het gaat om de kwaliteit van de lessen, van de instructie en verwerking en over de kwaliteit van de feedback op het geleverde werk van leerlingen en collega’s. Kortom: wij streven naar integrale kwaliteitszorg.
In ons kwaliteitszorgsysteem Werken met Kwaliteit (WMK) worden zelf-evaluatievragenlijsten verbonden met de scores van inspectie en auditoren, met de tevredenheid van ouders en leerlingen en ook met de tussen- en eindopbrengsten van Cito.
Belangrijk hierbij is het evaluatiegesprek op basis van de verschillende uitkomsten. Hoe denken bijvoorbeeld leraren over het onderwijsleerproces en komt dat overeen met hoe leerlingen, ouders en inspectie hier naar kijken? Het gesprek met elkaar over deze informatie leidt tot onderzoek en verbeterplannen. Daaraan levert iedereen een bijdrage, vanuit zijn taken en verantwoordelijkheid. Dan worden haalbare keuzes gemaakt. Die keuzes worden vervolgens vastgelegd in het schoolplan van onze school. Over de resultaten van onze kwaliteitsmetingen en de keuzes naar aanleiding daarvan, informeren we u regelmatig.