Zicht op ontwikkeling
De ontwikkeling van onze kinderen volgen we nauwkeurig. We houden alle gegevens bij in ons leerlingvolgssyteem ParnasSys. Om ervoor te zorgen dat we de ontwikkeling van onze kinderen goed in beeld hebben, maken we gebruik van een beheersingsgerichte en een procesgerichte aanpak. Het totaal geeft een duidelijk zicht op de ontwikkeling en zorgt dat we ons aanbod goed kunnen afstemmen op uw kind.
Beheersingsgericht volgen
In het onderwijs werken we met kinderen aan leerlijnen. Hierin staan stapsgewijs doelen beschreven die we met de kinderen willen behalen. In ons onderwijs werken we op een structurele manier aan behalen en monitoren van deze doelen. Dit noemen wij 'beheersingsgericht volgen'.
Observatie
Kinderen laten de hele dag door zien wat ze al kunnen. De leerkrachten volgen de leerlingen dan ook dagelijks. Bij de kleuters is observatie de belangrijkste manier om kinderen te volgen omdat het ontwikkelproces dynamisch is. Vanaf groep 3 passen de leerkrachten hun instructie aan op het niveau van de kinderen door tijdens de les observatiemomenten uit te voeren.
Methodetoetsen
Na een blok van ongeveer zes weken krijgen de kinderen een toets waarmee zichtbaar wordt of ze de doelen van dit blok beheersen. Na de toets volgt of remediëring of krijgen de kinderen meer uitdaging.
Niet methode gebonden toetsen
Naast de toetsen die verbonden zijn aan de methode geven we twee keer per jaar een toets (IEP) waarin we kijken welke doelen de kinderen van het afgelopen half jaar beheersen en wat ze al beheersen van doelen die nog gaan komen.
Procesgericht volgen
Bij sommige vakgebieden is het moeilijk om de beheersing van een doel te meten. Daarom benaderen we een aantal zaakvakken (en onderdelen van taal, zoals teksten schrijven) procesgericht.
Hierbij kijken we meer naar hoe een kind een opdracht uitvoert en welke houding en vaardigheden daarbij ontwikkeld worden.
Portfolio
Met ingang van het schooljaar 2020-2021 werken we met digitale portfolio's. In het portfolio maken leerling en leerkracht inzichtelijk aan welke (persoonlijke) doelen het kind werkt. Hierin ligt de nadruk op het inzichtelijk maken van processen en visuele producten. Voor een aantal zaakvakken is het portfolio een aanvulling op het rapport.
Doelenmuur
In de groepen is vanaf groep drie te zien aan welke doelen gewerkt wordt. Voor verschillende vakken zijn de leerdoelen van de periode zichtbaar. Hierdoor zijn leerlingen gericht op hun leerdoelen zoals die aangeboden worden in de methodes.
Leerlingvolgsysteem
De toetsgegevens, observaties en gespreksverslagen verzamelen we in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. Om de beheersingsgraad van leerlingen te volgen, maken we gebruik van Focus PO.