Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • Ik zoek een school
    • Aanmelden
    • Kiezen voor onze school
    • Voor het eerst naar school
    • Contact
  • Ons onderwijs
    • Missie en Visie
    • Openbaar onderwijs
    • Ouders en school
    • Zicht op ontwikkeling
    • Ons onderwijsaanbod
    • Documenten
  • Praktische informatie
    • Team
    • Schoolkalender
    • Gezond eten & Duurzaamheid
    • VSO & BSO
    • Onze stichting
    • Nieuwsarchief
    • Opvolging privacyregels AVG
    • Vacatures
Samen
Leren
Leven
Lachen

Zicht op ontwikkeling

De ontwikkeling van onze kinderen volgen we nauwkeurig. We houden alle gegevens bij in ons leerlingvolgssyteem ParnasSys. Om ervoor te zorgen dat we de ontwikkeling van onze kinderen goed in beeld hebben, maken we gebruik van een beheersingsgerichte en een procesgerichte aanpak. Het totaal geeft een duidelijk zicht op de ontwikkeling en zorgt dat we ons aanbod goed kunnen afstemmen op uw kind. 

Beheersingsgericht volgen

In het onderwijs werken we met kinderen aan leerlijnen. Hierin staan stapsgewijs doelen beschreven die we met de kinderen willen behalen. In ons onderwijs werken we op een structurele manier aan behalen en monitoren van deze doelen. Dit noemen wij 'beheersingsgericht volgen'. 

Observatie 

Kinderen laten de hele dag door zien wat ze al kunnen. De leerkrachten volgen de leerlingen dan ook dagelijks. Bij de kleuters is observatie de belangrijkste manier om kinderen te volgen omdat het ontwikkelproces dynamisch is. Vanaf groep 3 passen de leerkrachten hun instructie aan op het niveau van de kinderen door tijdens de les observatiemomenten uit te voeren. 

Methodetoetsen

Na een blok van ongeveer zes weken krijgen de kinderen een toets waarmee zichtbaar wordt of ze de doelen van dit blok beheersen. Na de toets volgt of remediëring of krijgen de kinderen meer uitdaging. 

Niet methode gebonden toetsen

Naast de toetsen die verbonden zijn aan de methode geven we twee keer per jaar een toets (IEP) waarin we kijken welke doelen de kinderen van het afgelopen half jaar beheersen en wat ze al beheersen van doelen die nog gaan komen. 

Procesgericht volgen

Bij sommige vakgebieden is het moeilijk om de beheersing van een doel te meten. Daarom benaderen we een aantal zaakvakken (en onderdelen van taal, zoals teksten schrijven) procesgericht. 
Hierbij kijken we meer naar hoe een kind een opdracht uitvoert en welke houding en vaardigheden daarbij ontwikkeld worden. 

Portfolio

Met ingang van het schooljaar 2020-2021 werken we met digitale portfolio's. In het portfolio maken leerling en leerkracht inzichtelijk aan welke (persoonlijke) doelen het kind werkt. Hierin ligt de nadruk op het inzichtelijk maken van processen en visuele producten. Voor een aantal zaakvakken is het portfolio een aanvulling op het rapport.

Doelenmuur

In de groepen is vanaf groep drie te zien aan welke doelen gewerkt wordt. Voor verschillende vakken zijn de leerdoelen van de periode zichtbaar. Hierdoor zijn leerlingen gericht op hun leerdoelen zoals die aangeboden worden in de methodes.

Leerlingvolgsysteem 

De toetsgegevens, observaties en gespreksverslagen verzamelen we in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. Om de beheersingsgraad van leerlingen te volgen, maken we gebruik van Focus PO.

Contactgegevens

OBS Prins Claus
Laan van Rapijnen 26
3461 GH Linschoten

0348 - 41 56 52

directie.claus@onderwijsprimair.nl

Joanneke Blommenstijn

Schooltijden

Ma 8:30 uur tot 14:00 uur
Di 8:30 uur tot 14:00 uur
Wo 8:30 uur tot 14:00 uur
Do 8:30 uur tot 14:00 uur
Vr 8:30 uur tot 14:00 uur

Onderwijs Primair

Stichting Onderwijs Primair is een stichting voor openbaar onderwijs. Dat betekent dat de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs uitgangspunt zijn in ons denken en handelen.


Klik hier voor meer informatie

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools