Ontwikkeling volgen
De ontwikkeling van onze kinderen volgen we nauwkeurig. We houden alle gegevens bij in ons leerlingvolgssyteem ParnasSys. Om ervoor te zorgen dat we de ontwikkeling van onze kinderen goed in beeld hebben, maken we gebruik van kindgesprekken, methodetoetsen, niet methode gebonden toetsen, portfolio en doelenmuren. Het totaal geeft een duidelijk zicht op de ontwikkeling en zorgt dat we ons aanbod goed kunnen afstemmen op uw kind.
Kindgesprekken
Kinderen weten zelf veel, we nemen ze dan ook serieus. In de kindgesprekken komen verschillende onderwerpen aan bod. Zo bespreken we het welzijn en welke doelen het kind denkt te gaan halen. We bespreken ook hoe deze vervolgens behaald kunnen worden; wat is daar van het kind, de leerkracht en de omgeving voor nodig.
Observatie
Kinderen laten de hele dag door zien wat ze al kunnen. De leerkrachten volgen de leerlingen dan ook dagelijks. Bij de kleuters is observatie de belangrijkste manier om kinderen te volgen.
Methodetoetsen
Na een blok van ongeveer zes weken krijgen de kinderen een toets waarmee zichtbaar wordt of ze de doelen van dit blok beheersen. Na de toets volgt of remediëring of krijgen de kinderen meer uitdaging.
Niet methode gebonden toetsen
Naast de toetsen die verbonden zijn aan de methode geven we twee keer per jaar een toets (Cito) waarin we kijken welke doelen de kinderen van het afgelopen half jaar beheersen en wat ze al beheersen van doelen die nog gaan komen.
Portfolio
Met ingang van het schooljaar 2020-2021 werken we met portfolio's. In het portfolio is te zien aan welke doelen uw zoon of dochter werkt. en wat hij/zij al beheerst. Ook is te zien hoe het proces is verlopen om deze doelen te bereiken. Het portfolio vervangt het rapport.
Doelenmuur
In de groepen is vanaf groep drie te zien aan welke doelen gewerkt wordt. Daarbij geven de leerlingen aan wat al lukt en waar ze nog instructie bij nodig hebben.
Leerlingvolgsysteem
De toetsgegevens, observaties en gespreksverslagen verzamelen we in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys.